ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育総合研究叢書
  1. 教育総合研究叢書
  2. 18号

数学の授業において生徒が主体的に取り組む題材の提案

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000093
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000093
76ee1f3b-658a-41a2-8840-3ee4506f2cb1
名前 / ファイル ライセンス アクション
K18-15.pdf K18-15.pdf (588 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-05-22
タイトル
タイトル 数学の授業において生徒が主体的に取り組む題材の提案
言語 ja
タイトル
タイトル Proposal of Topics that Students Can Actively Engage Within Mathematics Classes
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者名(日) 上原 , 昭三

× 上原 , 昭三

ja 上原 , 昭三

Search repository
item_2_description_11
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では,中学校の数学の授業にける「主体的で協働的な」学習状況を実現するために,先行実践等から生徒が主体的に取り組む題材の要素を整理した。主体的な学びを促進する題材の要素として,「問題解決の糸口を見つけ出せること」「身近で現実的なものであること」「ちょうどよい難度であること」「思考を深めるための要素が含まれていること」が重要であると分かった。それをもとに,四角形の性質や相似の考え方を活用し,自ら条件を設定し,四角形の新たな分類方法を考える授業を提案した。
言語 ja
item_2_description_12
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this paper, in order to realize a "proactive and collaborative" learning situation in junior high school mathematics classes, we have summarized the elements of subject matter that students can work on proactively based on previous practice etc. We found that important elements of subject matter that promote proactive learning are "being able to find a clue to solving the problem," "being familiar and realistic," "being of just the right level of difficulty," and "including elements that deepen thinking." Based on this, we proposed a lesson that utilizes the classification of quadrilaterals and the idea of similarity, in which students set their own conditions and create classification diagrams through trial and error in the process of thinking of new classification methods. In the future, we would like to verify the effectiveness in actual educational settings and make further improvements.
言語 en
item_2_source_id_13
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12321947
item_2_relation_13
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ ISSN
関連識別子 18829937
言語 ja
関連名称 関西国際大学
bibliographic_information ja : 教育総合研究叢書

巻 -, 号 18, p. 185-197, ページ数 13, 発行日 2025-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-22 08:06:14.959636
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3