WEKO3
アイテム
理工系女性の事例に基づくキャリア形成プロセスの概念化 -オートエスノグラフィー研究を通じて-
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000091
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/20000912533f52e-1fa6-457d-a76b-bbb5122a8442
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-05-22 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 理工系女性の事例に基づくキャリア形成プロセスの概念化 -オートエスノグラフィー研究を通じて- | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | Conceptualization of the Career Development Process Based on a Case Study of a Woman in Science and Technology: Using the “Autoethnography” Method | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| 著者名(日) |
福田 , 美誉
× 福田 , 美誉
|
|||||||
| item_2_description_11 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本研究は理工系女性のキャリアに着目し,当事者の転機や学習活動がキャリア形成にどのような機会や経験の連鎖をもたらすのかに焦点をあてる。研究筆頭者の約30年間における学習・就業・生活経験を題材とし,「オートエスノグラフィー」の分析手法を援用して実施した。筆頭者による書き起こし資料を基に,研究協力者との対話インタビューを通じてキャリアの深堀を行うとともに,アンコンシャス・バイアス,計画的偶発性理論,自己調整学習の3つの理論的視点でコードを抽出し,概念化した。その結果,理工系女性が発生する困難や障壁に対して長期的にキャリアをデザインする考え方を持つことおよびその学習機会を得ることの有用性,学習における内省活動が当事者の就業と学習活動のエンパワーメントの相互作用にもたらす効果,そして自己調整学習が理工系女性という属性を超えたアイデンティティの確立につながる過程が明らかになった。 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_2_description_12 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | The purpose of this study is to develop a substantive theory focused on the female science/technology researcher or engineer’s career development process using the autoethnography method and to discuss the result. We analyzed data based on the first author, which from a semi-structured interview in relation to three theories: Unconscious Bias, Planned Happenstance Theory, and Self-Regulated Learning. While incidental events that commonly affect women suppressed opportunities and motivation for self-learning, the experiences of overcoming these challenges, along with the relationship between diverse tasks and past learning experiences, contributed to the development of self-efficacy. Furthermore, it was demonstrated that the facts and insights associated with these theories created synergistic effects, leading to the creation of a personal identity. | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| item_2_source_id_13 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
| item_2_relation_13 | ||||||||
| 関連タイプ | isVersionOf | |||||||
| 識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 関連識別子 | 18829937 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 18, p. 151-165, ページ数 15 |
|||||||