WEKO3
アイテム
不登校・留年・休学の発達障害大学生が卒業するまでのクラス担任の支援 ~心理臨床の専門家であるクラス担任として~
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000090
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000090d3a79212-48ad-4a26-9888-388b417d37c9
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-05-22 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 不登校・留年・休学の発達障害大学生が卒業するまでのクラス担任の支援 ~心理臨床の専門家であるクラス担任として~ | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | developmental disorder | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | university student | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | university class-teacher | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | absent, truancy | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_1843 | |||||||
| 資源タイプ | other | |||||||
| アクセス権 | ||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
| 著者名(日) |
山本,真由美
× 山本,真由美
|
|||||||
| item_2_description_11 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 留年と休学,不登校から発達障害と診断された大学生が,卒業するに至った過程を事例研究として紹介し,それらの事例に対して,心理臨床の専門家であるクラス担任が行った支援を学生支援の3階層モデル,修学サポート,心理的サポート,心理教育的サポートから検討した。クラス担任は大学生が自分の発達障害の状態を受け入れ,問題に直面化できる力が学生自身に溜まるまで待つこと,その学生と日常的に接している保護者をサポートすることが必要であると考えた。 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_2_description_12 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | The case of university students diagnosed with developmental disorders, who during their stay at university have been absent or truant from class has been proposed. Support for these cases by qualified teachers as well as officially certified clinical psychologists has been studied from a three-tiered model of student support and academic, psychological, and psycho-educational support. The teacher in charge of the class prefers to wait until the university students accept their disorder and become able to face the problems and support the parents who are in daily contact with the student. | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| item_2_relation_13 | ||||||||
| 識別子タイプ | NCID | |||||||
| 関連識別子 | AA12834872 | |||||||
| bibliographic_information |
巻 8, p. 1-7, ページ数 7 |
|||||||