ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育総合研究叢書
  1. 教育総合研究叢書
  2. 18号

教育学部1年生のProject Based Learningを促進する経験学習の検討 -学生への質問紙調査と実践から-

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000088
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000088
3f555167-fdc0-4e45-ba92-7b0c3d5dd302
名前 / ファイル ライセンス アクション
K18-11.pdf K18-11.pdf (950 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-05-21
タイトル
タイトル 教育学部1年生のProject Based Learningを促進する経験学習の検討 -学生への質問紙調査と実践から-
言語 ja
タイトル
タイトル Exploring Experiential Learning to Enhance Project-Based Learning in First-Year Education Students: Insights from Surveys and Practical Applications
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者名(日) 椋田 , 善之

× 椋田 , 善之

ja 椋田 , 善之

Search repository
item_2_description_11
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近年,経験学習は各大学において導入されており,特に初年次教育において高い成果を上げるためには,意欲・動機形成型のコンテンツを中核に据えたカリキュラムの再編が必要だと考えられている。本研究では,A大学教育学部学生への質問紙調査を行い,これまで実施した経験学習(PBL)の授業改善の提案をすることを目的とした。その結果,A大学教育学部におけるPBLの実践は,科目への意欲・動機形成につながっていた。また,経験学習の評価項目があると学習意欲の向上に繋がるという認識(95.8%)と学習成果に繋がるという認識(97.9 %)を持っていた。授業内容については,学習意欲の向上や学習成果の実感のためにも経験学習の明確な評価項目を提示する必要があることや,グループワークのルーブリック評価などを用いて,他者評価をする必要性が示された。今後は,チームが責任感を持てるような評価とは何かについて学生を交えて検討していくことが求められる。
言語 ja
item_2_description_12
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, experiential learning has been introduced in universities, and it is believed that to achieve high outcomes, especially in first-year education, it is necessary to restructure the curriculum around content that fosters motivation and drive. This study aimed to propose improvements to previously implemented Project-Based Learning (PBL) classes by conducting a survey among students in the Faculty of Education at A University. The results indicated that the implementation of PBL led to increased motivation and engagement in the subjects. Additionally, there was a recognition (95.8%) that having evaluation criteria for experiential learning contributes to enhancing learning motivation and a recognition (97.9%) that it contributes to learning outcomes. Regarding the course content, it was necessary to present clear evaluation criteria for experiential learning to improve learning motivation and the realization of learning outcomes. The study also indicated the necessity of using rubric evaluations for group work and conducting peer evaluations. Furthermore, it is essential to involve students in discussions on what constitutes responsible evaluation to ensure the team can take ownership.
言語 en
item_2_source_id_13
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12321947
item_2_relation_13
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ ISSN
関連識別子 18829937
言語 ja
関連名称 関西国際大学
bibliographic_information ja : 教育総合研究叢書

巻 -, 号 18, p. 127-138, ページ数 12, 発行日 2025-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-21 11:13:44.406187
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3