WEKO3
アイテム
高校生のオフィスメイクに関する一考察
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000086
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000086e07a4174-0296-4d43-b73f-0c2bd3e0578a
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-05-21 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 高校生のオフィスメイクに関する一考察 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | A Consideration of High-school Students Wearing Makeup Suitable for Office Work | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| 著者名(日) |
清水 , 美知子
× 清水 , 美知子
|
|||||||
| item_2_description_11 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本稿は,校則でメイク解禁に踏み切った県立愛知商業高等学校の事例を通して高校生とメイクのあり方について考察するものである。同校では,2021年7月より毎週金曜日を私服で登校するオフィスカジュアルデーと定めた。「メイクもしてみたい」という生徒たちの要望に応えて,2024年5月からは,オフィスカジュアルデーに限ってメイク登校も認めるよう校則を変更した。生徒会が主導してルールを決め,保護者やOB・OGにもメイクの意義や実施方法を説明し,理解を得られるよう進めたのである。生徒自身がTPOに合った装いを考える機会を設け,試行錯誤を繰り返しながら実践的に学ぶ。実学を貴ぶ商業高校ならではのアイディアであり,生徒のニーズとやる気を後押しする取り組みといえよう。 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_2_description_12 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This paper considers the relationship between high school students and makeup, using the case of Aichi Commercial High School, where school regulations had prohibited wearing makeup. In July 2021, the school designated every Friday "office casual day," on which students could come to school in their own clothing instead of school uniforms. After students said that they would like to try wearing makeup to school too, in May 2024 the school revised its school regulations to permit students to come to school wearing makeup on office casual day only. This was conducted through deciding on rules under the leadership of the student council, explanation by guardians and alumni of the meaning of makeup and how to wear it, and efforts to encourage understanding. Students themselves were provided with opportunities to think about their appearances in line with the TPO concept and learn practically through trial and error. This idea befitting a commercial high school, which values practical learning, can be described as an initiative to meet student needs and encourage motivation. | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| item_2_source_id_13 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
| item_2_relation_13 | ||||||||
| 関連タイプ | isVersionOf | |||||||
| 識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 関連識別子 | 18829937 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 18, p. 95-111, ページ数 17, 発行日 2025-03-31 |
|||||||