WEKO3
アイテム
校長のカリキュラム・マネジメントに関する研究 -2022年度管理職を対象とした質問表調査をもとにした教員組織づくりの分析から-
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000085
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/20000859d062762-fbdc-4ba8-81ff-94e75897897c
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-05-21 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 校長のカリキュラム・マネジメントに関する研究 -2022年度管理職を対象とした質問表調査をもとにした教員組織づくりの分析から- | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | The Role of Principals in Curriculum Management: An Analysis of Teacher Organization Building Based on a Questionnaire Web Survey of School Administrators in 2022 | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| 著者名(日) |
川村 , 光
× 川村 , 光
|
|||||||
| item_2_description_11 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本論文の目的は,公立小・中学校校長を対象にしたWeb調査結果にもとづき,令和の教育改革で求められている,教師を相互に尊重する組織づくりや,教師の心理的安全性を確保した組織づくりを,積極的に行えている校長の考え方と学校運営の特徴を捉え,校長によるカリキュラム・マネジメントに関わる取り組みについて考察することである。 その結果,以下のことが明らかになった。第一に,それらの組織づくりをすることが,自身の理想とする学校像の実現に寄与することが明らかになった。第二に,校長のカリキュラム・マネジメントについては次のことがわかった。教師を相互に尊重する組織づくりを積極的に行っている校長は,その取り組みを,国家が決めた目標を達成することを目的に,所定のルールに則って確実にカリキュラム・マネジメントを行っていくためのツールにしている傾向がある。それに対し,教師の心理的安全性を確保できる組織づくりをしている校長は,彼らが学校に誇りを持てたり,新しいことに挑戦できたりするようなことを積極的に行っている。この組織づくりをベースにして,自律的なカリキュラム・マネジメントに関わる取り組みを行っている。 |
|||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_2_description_12 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | In order to meet the requirements of Japan's Reiwa educational reforms, this study aims to investigate the attitudes and traits of principals who are actively involved in creating organizations that promote respect among teachers or that establish psychologically secure conditions for teachers. This study is to investigate the curriculum management activities of public elementary and junior high school principals based on the findings of an online survey that was administered to them. The following was made evident by this investigation. First, it was discovered that creating these kinds of organizations helps to achieve the school image that principals have in mind. Second, the following information about curricular management by principals was discovered. In order to accomplish the objectives established by the country, principals who actively create organizations that promote respect among teachers often utilize these initiatives as a tool to make sure that curriculum management is done in compliance with the guidelines. Conversely, principals who create organizations that guarantee teachers' psychological safety are actively involved in initiatives that enable educators to feel proud of their school and take on new tasks. They take part in projects pertaining to independent curriculum management based on this organizational structure. |
|||||||
| 言語 | en | |||||||
| item_2_source_id_13 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
| item_2_relation_13 | ||||||||
| 関連タイプ | isVersionOf | |||||||
| 識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 関連識別子 | 18829937 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 18, p. 85-94, ページ数 10, 発行日 2025-03-31 |
|||||||