ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育総合研究叢書
  1. 教育総合研究叢書
  2. 18号

「論理・表現」の検定教科書分析 -選択体系機能言語学的アプローチによるジャンル分析を中心に-

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000084
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000084
7ef04025-0a72-4b97-b66b-53f2c398fc59
名前 / ファイル ライセンス アクション
K18-7.pdf K18-7.pdf (818 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-05-21
タイトル
タイトル 「論理・表現」の検定教科書分析 -選択体系機能言語学的アプローチによるジャンル分析を中心に-
言語 ja
タイトル
タイトル An Analysis of the Authorized Textbooks for “Logic and Expression”: Focusing on Genre Analysis Using the Systemic Functional Linguistic Approach
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 高校外国語科目「論理・表現」
キーワード
言語 ja
主題 ライティング教育
キーワード
言語 ja
主題 高大接続
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者名(日) 三好 , 徹明

× 三好 , 徹明

ja 三好 , 徹明

Search repository
item_2_description_11
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,高校英語教育における検定教科書のジャンル分析研究という基礎的研究の位置づけをなす。本稿は,シュレッペグレルの選択体系機能言語学(SFL)のアプローチを用いて,高校外国語科「論理・表現」の検定教科書のジャンルの種類と出現頻度の割合を明らかにすることを目的とする。本研究における分析対象は,「論理・表現Ⅰ」(9冊),「論理・表現Ⅱ」(9冊),「論理・表現Ⅲ」(9冊)の検定教科書(27冊)にある日本語および英語で書かれたテクストデータである。分析結果をふまえ,高校ライティング教育と大学ライティング教育との関わりについて検証を行い,高大接続の観点から見た場合,外国語科目「論理・表現」がどのような科目であるかを考察する。結果として,シュレッペグレルの7つのジャンルのうち,大学ライティング教育でよく扱われる「論証(Exposition)」のジャンルに関しては,高校外国語科目「論理・表現」教科書全体における扱い少ないことから,高校生の論証につながる意識が醸成されにくいことが示唆された。
言語 ja
item_2_description_12
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study is a basic research on genre analysis of certified textbooks in high school English education. This paper aims to clarify the types and frequency of genres in the certified textbooks for the high school foreign language “Logic and Expression” using Schleppegrell's Systemic Functional Linguistics (SFL) approach. The analysis targets the text data in Japanese and English from the certified textbooks “Logic and Expression I” (9 books), “Logic and Expression II” (9 books), and “Logic and Expression III” (9 books), a total of 27 books. Based on the results, the relationship between high school writing education and university writing education is examined, and the nature of the foreign language subject “Logic and Expression” is discussed from the perspective of the high school-university connection. As a result, it was suggested that among Schleppegrell's seven genres, the genre of “exposition,” which is often dealt with in university writing education, is less addressed in high school foreign language “Logic and Expression” textbooks as a whole, indicating that it is difficult to cultivate high school students' awareness leading to exposition.
言語 en
item_2_source_id_13
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12321947
item_2_relation_13
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ ISSN
関連識別子 18829937
言語 ja
関連名称 関西国際大学
bibliographic_information ja : 教育総合研究叢書

巻 -, 号 18, p. 69-84, ページ数 16, 発行日 2025-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-21 09:32:46.218766
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3