@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000188, author = {窪田, 八洲洋 and クボタ, ヤスヒロ and KUBOTA, Yasuhiro}, journal = {研究紀要}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本研究の最終目的は,サイバースペースコミュニケーションにおける情報交換の最適化(情報の量と質を加味した新しい情報理論の確立)を図ることにある。この理論の確立とその実用化を図るため,第1報では,まず,サイバースペースを活用した遠隔学習における質問,特に,まだ構造化されていない理解状態のままで発する質問表現とその理解度との関連,および,質問の構造化のアルゴリズムの一部としての「理解度の数式モデル」について提案した。本報では,サイバースペースコミュニケーションを活用した遠隔学習の実用化を図るための諸要因の解明と,そのモデル化について考察する。特に,遠隔学習システムにおける学習効果を的確に把握し、適宜適切な指導を可能にする「学習成果の把握ならびに評価モデル」の構築について提案する。, The purpose of this study is to explore and clarify the Design Theory of Cyberspace-communication. However, in order to clarify the Design Theory of Cyberspace-communication, have to be investigated the Algorithm of ill-structured Query and the correlation with Query and Understanding. Therfore, the first report of this study attempted to find out the Algorithm of ill-structured Query and the correlation with ill-structured Query and Understanding in remedial and/or supplementary learning with "face to face communication". In this paper, attempt to realize the Modelling of distance-learning system with Cyberspace-communication. However, in order to realize the Modelling of distance-learning with Cyberspace-communication, have to be research and development of learning resouces, including next-generation multimedia and their effective utilization and the evaluation system of learning effect. Especially, the evaluation system of learning effect is current topics and important thing in the distance-learning with Cyberspace-communication. Therfore, in this paper, first of all, introduce various evaluation method and examples. Secondly, attempt to realize the Modelling of distance-learning system with Cyberspace-communication.}, pages = {129--142}, title = {サイバースペース・コミュニケーションの最適化に関する研究(2)}, volume = {2}, year = {2001} }