@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00001070, author = {肖, 威}, issue = {23}, journal = {研究紀要, The bulletin of Kansai University of International Studies}, month = {Mar}, note = {Marathon, as a participatory sport, is actually a broad and efficient business when considering the race event as well as its related factors comprehensively. Since the first Tokyo Marathon, the number of Japanese citizen marathons and running events have increased rapidly nationwide. More than 1,000 domestic marathons are held every year in Japan. Due to the spread of the Covid-19 infection, various marathons have been canceled or converted to online events since the spring of 2020. However, it is expected that it will eventually recover. In this paper, I will conduct an exploratory research of marathon business, review previous studies, analyze the characteristics of the sport, study Japanese marathon population as well as the transition and current situation, and discuss the significance of studying the business aspects of marathon., 参加型スポーツのマラソンは,大会及び関連要素を総合的に考えれば,実に裾野の広い,効率の良いビジネスである。第1回東京マラソン開催以降,日本全国各地で市民マラソン大会やランニングイベントが急増し,国内だけも毎年1000以上の大会が開催されている。新型コロナの感染拡大により,2020年春以降は大会が相次ぎ中止となったり,オンラインイベントに転換したりしてきたが,いずれ回復されると思われる。本稿は今後のマラソンビジネスの仕組みを構築するための探索的な研究として位置づけ,先行研究をレビューし,マラソンというスポーツの特徴,日本のマラソン人口やマラソン大会の推移と現状を分析したうえ,日本のマラソンビジネスの可能性を考察する。}, pages = {305--315}, title = {マラソンビジネスの研究 ~その1.先行研究のレビューと現状分析~}, year = {2022} }